torsdag 3 januari 2013

En konstig händelse.

Jag vet inte hur du tänker och gör men jag tycker om att prova på nya saker, nya tankesätt. För några år sedan läste/lyssnade jag på boken "The Secret" och blev inspirerad att prova på det som diskuterades i boken. Mycket handlar om positivt tänkande och tacksamhet. Jag gick in för det och märkte en stor skillnad i mitt humör, mitt sätt att se på saker och framgång i privatliv och på jobbet. Som det tyvärr så ofta går så började jag slarva med mitt tankemönster och till slut helt tappat bort det som boken handlat om...

Häromkvällen låg jag och surfade efter en ny bok att läsa under jullediheten och hittade en ny bok av samma författare "The Magic". Den här gången handlar boken om tacksamhet, om hur man genom att känna tacksamhet kan dra till sig fler saker som gör dig tacksam. I boken finns ett program på 28 dagar med olika övningar man ska gå igenom. Varje morgon ska man skriva ner 10 saker man är tacksam för. Det kan vara stora eller små saker - det spelar ingen roll så länge du är tacksam. Mina 10 saker handlar mycket om min familj, min fina mamma och alla underbara saker som händer i mitt liv.
Dagens övning var förutom listan på 10 att välja ut ett problem eller område i mitt liv som jag ha svårt med. Jag har haft det tufft med de senaste 2 uppdragen på jobbet och det har varit svårt att hitta en lösning. Min uppgift idag var att skriva en lista på 10 positiva saker som jag fått uppleva/lärt mig tack vare dessa svårigheter - svårt men smart. Det är helt klart värt att prova och jag känner mig redan så mycket mer tacksam.
Så nu till dagens händelse. Vi var i Hemse för att handla mjölk och stannade till hos bagaren utanför ica. Han säljer så fint surdegsbröd. Jag valde en baguette som kostade 20 kr men han hade så dåligt med växel och jag bara en 100 lapp så jag sa att vi kunde ta 2 baguetter om det blev bättre för honom. Istället stoppade han ner en extra baguette, gav mig 80 kr tillbaka plus en påse musli och en påse saffranskakor!!! Helt otroligt vilken fin gåva. Hur ofta får man saker helt gratis idag!?
Vilken fin människa - jag är otroligt tacksam och glad över min fina gåva och jag ska se till att återgälda det så fort jag bara kan. Tyvärr fanns det varken någon hemlös eller röda korset bössa i Hemse men det finns det i Stockholm och där kan jag ge tillbaka!

Jag säger inte att det beror på att jag känner mer tacksamhet men nog ser allt väldigt mycket ljusare ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar